Program power of LOVE by VIOLA
„Jak si děti vybírají své rodiče\"
Vědomý rodič se často zabývá v myšlenkách tím, zda si děti nás rodiče vybírají ještě před narozením.
- Proč zrovna já mám tři děti?
- A proč druhý syn na sebe nechal tak dlouho čekat?
- Proč zrovna já mám právě tohoto syna?
- Proč zrovna mně, introvertní ženě, se narodila hyperaktivní dcera, která již od narození nespí?
- Proč zrovna já mám tak ukňouranou holčičku?
- A proč právě já, která musela od dětství být jen vzorná, mám tak drzé a divoké dítě?
- Proč vlastně máme ty děti, které máme, a ne jiné?
Ani děti, ani rodiče se nepotkávají náhodou.
Setkáváme se zde na Zemi v lidských tělech na základě dohod, které se uzavírají dávno před tím, než se narodí rodiče i jejich děti. Tak jako si dítě vybírá nás rodiče, tak i my rodiče si vybíráme do svých životů své děti.
A proč to tak je?
Je to jednoduché. Protože se tady na Zemi máme navzájem něco naučit. Jakkoli se to může zdát podivné, je to obousměrné a učí se nejen děti od svých rodičů, ale také rodiče od svých dětí. A není toho zrovna málo.

Co ukazují děti svým rodičům?
Děti jsou rodičům velkými profesory a také zrcadly. A co se rodič nenaučil a nepochopil do doby, než se mu narodily děti, po jejich příchodu na svět si může být jistý, že dostane nejednu příležitost k dalšímu studiu svých nevyřešených témat. Děti jsou v tomto ohledu výbornými učiteli i kouči. Ve jménu lásky, kterou k dětem jako rodiče cítíme, jsme schopni jít opravdu do velké hloubky poznávání a pochopení. Myslíme si, že potřebujeme zachránit děti, ale doopravdy často zachraňujeme sebe.
Krásné na tom je, že nás život s dětmi vede po cestě k sobě samým, k pochopení sebe sama.
Děti často v rodičích otevírají témata, do kterých by se sami od sebe rodiče nepouštěli – ze strachu, z pohodlnosti. V tomto ohledu umí děti s naléhavostí sobě vlastní dobře zatlačit. A jak to dokáží? Třeba tím, že jsou nemocné.
Je osvobozující a také podporující si uvědomit, že si mě moje dítě vybralo jako svou mámu nebo tátu záměrně. Že jsme se dohodli, že se tu na Zemi potkáme a že se spolu budeme učit a růst. Že jako rodič mám přesně tu esenci zkušeností, kterou potřebuje moje dítě ochutnat a zažít. A naopak.
Příklad situace…
Holčička je často nemocná. Trpí na angíny a časté záněty horních cest dýchacích. Lékaři předepisují čím dále častěji antibiotika. Angíny i záněty průdušek se vracejí, občas lékaři diagnostikují i zápal plic. Život dítěte se odehrává v režimu 14 dní nemoc, 14 dní rekonvalescence. Holčičce se začíná objevovat ekzém. Lékaři krčí rameny a začíná kolotoč s antibiotiky a dalšími „léky“, na seznamu jsou i kortikoidy. Mamince to nedá a začne hledat nějakou alternativní možnost. A také se začne ptát proč? Co je za tou nemocí? Proč si potřebuje dcera „vyrábět“ tyto nemoci? K čemu jí nemoc slouží? Co vlastně tělíčko malé předškolačky rodičům a všem ostatním chce skrze svou ne-moc svého těla říci? Jaké nevyslovené emoce a pocity se za tím vším skrývají?
Nevědomý rodič:
Ano, matka může nadále věřit jen tomu, co říkají lékaři. Nadávat na osud a na všechno, být nešťastná a zoufalá, že na místo toho, aby se mohly s dcerou radovat, chodit na pískoviště a na výlety s jinými dětmi, jen sedí doma a stále se z něčeho kurýrují.
Vědomý rodič:
Nebo se matka vydá jinou cestou. Rozpomene se a spojí se se svou vnitřní moudrostí a začne hledat, studovat, pozorovat, chápat a proměňovat ledacos ve svém životě i navzdory tomu, že většina si to stále myslí jinak. Maminka může dokonce opustit i dobře placenou práci, aby měla více času na dceru a také na sebe.
Co jim to oběma přinese?
Tím, že se mění postoj matky, mění se i okolí. Ženě do života začnou přicházet noví a zajímaví lidé, kteří jí rozšiřují obzory. Rozšiřuje se její vnímání světa a přicházejí i nové podněty a pochopení, proč je holčička „nemocná”. Maminka začne uzdravovat i sebe. Dcera se uzdravuje také. Obě spolu rostou.
Byla to jejich dohoda. Vše toto bylo součástí dohody mezi oběma dušemi ještě před tím, než přišly na Zem.
Co se učí v této situaci dítě:

Dítě zažívá pocit bezpečí a lásky. Pěstuje se vztah důvěry mezi matkou a dítětem. Učí se, že situace mají řešení. Že je možné jít v životě svojí vlastní cestou, důvěřovat své intuici a nespokojit se s názorem, který má většina, a hledat a pátrat a nevzdávat to. Maminka dítěti svým přístupem zprostředkovává rozměr mateřství a mateřské lásky, kterou si dcera v sobě ponese a bude z toho čerpat, až jednou bude sama maminkou.
Co se učí v této situaci matka:

Poslouchá svou ženskou intuici, věří jí a následuje ji. Objevuje svou vnitřní moudrost a sílu. Ochutnává, jaké to je stát ve své síle. Učí se říkat NE, i když ji za to jiní odsuzují. Učí se důvěře sama v sebe, stát si za svým a za potřebami svého dítěte. Je více ztotožněna se svým posláním matky a otevírá v sobě další a hlubší rozměr lásky, díky němuž vědoměji naplňuje svou roli matky.
Co tím získají oba společně:
Pocit sounáležitosti, lásky a vědomí, že je dobré jít po podstatě věcí a do hloubky.
Uvědomění, že věci se dějí podle vyššího řádu a že ne všechno ve svých životech řídíme a že je dobré umět i „věci odevzdávat“.
Maminka dává dceři ochutnat pocit důvěry a bezpečí. Láska k dceři vede maminku k ní samotné, k lásce sama k sobě, k její ženské síle, skrze kterou je snadnější dát dceři pocit, že je milovaná a vítaná na tomto světě, že nepřekáží a není komplikací pro život maminky (rodičů). Ba naopak.
Přichází uvědomění, že vše je v pořádku a že holčička má zde na světě své důležité místo, stejně jako my všichni.
Když přijde miminko na svět…
Když přichází malé miminko na svět, rodí se koncentrovaná láska. Narodí se malý velký zázrak pro povzbuzení nás všech. Je tak snadné v přítomnosti dětí zase znovu uvěřit na zázraky.
Světlo a láska, které děti s sebou na svět přinášejí, jsou nakažlivé a nedají se přehlédnout. Je to naší šancí. Příležitostí, jak se dotýkat své duše a ucítit, že VŠICHNI, i my velcí, jsme milované děti s jiskrou božského světla v sobě.
Narozením dětí jako bychom se dotýkali mnoha zázraků a objevů i v sobě.
Děti nám pomáhají vrátit se ke své podstatě a objevit v sobě další rozměry lásky. Krásné na tom je, že rozměr lásky a citu, které se v nás narozením dítěte probudí a otevřou, si dopředu vůbec nedokážeme představit.
Nedokážeme se na to ani pořádně připravit. Narozením dětí my rodiče zažíváme další významné „poprvé“ v životě.
Péčí a vychováváním dětí se toho začneme hodně dozvídat o sobě: o své opravdovosti, odvaze, o svých hodnotách a také o tom, jak to doopravdy máme s láskou sami k sobě.
Prvních sedm let…
Prvních sedm let žijí děti v energii své maminky a poznávají, co to je sebeláska a jak chutná.
Nejlépe se děti vychovávají příkladem vlastních rodičů. Děti odkoukávají od svých maminek, jak vypadá sebeláska, bezpodmínečná láska sama k sobě.
Děti se velmi učí odkoukáváním a pozorováním. Třeba toho, jak dokáže maminka sebe sama ošetřit v různých situacích, a to od těch úplně nejjednodušších. Jestli dokáže odpočívat, i když je zavalená povinnostmi a nároky okolí, jestli sebe umí postavit na první místo bez pocitu viny, jestli si dokáže říci o banální pomoc, třeba s kočárkem a těžkým kufrem, až po ty složitější – emocionálně vypjaté.
A co když se maminka sebelásce zatím sama učí?
I to je v pořádku. Někdy jsou to právě děti, jež v nás, rodičích, otevírají dveře ke změně. Někdy právě díky dětem si my rodiče uvědomujeme, že z něčeho naprosto propadáme. Děti v nás dokáží vzbudit touhu a potřebu věci měnit a dělat jinak.
Nikdy není nic ztraceno. Děti a rodiče rostou spolu. Je štěstí pro každého z nás vidět život jako příležitost k těm nejlepším změnám v životě a mít odvahu věci měnit. Ve jménu lásky sama k sobě. Užitek z toho budou mít nakonec všichni.
Je krásné přijmout život jako cestu, jako umělecké dílo, které lze tvořit a proměňovat každý den.
Druhých sedm let…
Druhých sedm let žijí děti v zóně otce. Je to období, kdy začnou chodit do školy a přirozeně začínají více stát o společnost tatínka. A jaká je učební látka v energii tatínka?
Tatínek ukazuje dětem, jak obstát ve vztahu s vnějším světem. Jak si počínat ve vztazích, jak vykomunikovat svoje potřeby. Také jaké to je, když se dostaneme do nepříjemných situací, do různých konfrontací.
Jak bojovat a jestli vůbec bojovat. A když bojovat, tak jak? A jak vypadá čestně a jaká to má pravidla? Jak vypadá situace, ze které vychází obě strany jako vítězové? To všechno a ještě mnoho více. Toto je pole tatínků. Úžasná příležitost pro tatínky, jak zprostředkovávat dětem své získané životní zkušenosti a prožívání, ke kterým došli. Je to způsob, jak projevují účast a lásku na vztahu tatínci = je to řeč lásky tatínků. V tomto věku děti doslova prahnou po návodu od tatínka.
A co když má tatínek někde rezervy? Nevadí. Kdo je nemá?
Stejně jako u maminky. Nic není ztraceno. Přiznání, že nevím, je projevem síly, ne slabosti. Všichni jsme na cestě ve škole života a neustále se od sebe učíme. Tak dlouho budou vznikat nejrůznější situace, na kterých se budeme učit, až se naše osobní diamanty vybrousí do podoby, ve které budou v souladu s naší duší i tělem.
V tomto období maminky často vnímají, že děti touží být více s tatínkem. Někdy se u maminek probouzí strach, že už je děti nemají rády nebo tak nějak méně a že už je nepotřebují.
Potřebují! A rády je mají stále!
Děti stále potřebují své rodiče, jen podoba potřeby se s věkem proměňuje. A v tomto věku děti ještě hodně potřebují své maminky!
Po rozvodu při střídavé péči, nebo při víkendových pobytech jednou za čtrnáct dní, začne někdy jeden z bývalých partnerů panikařit, že děti budou kopírovat od druhého rodiče přesně to „negativní” chování, kvůli kterému se rodiče rozešli.
Hlavně zachovat klid. Obavy nejsou na místě. Dítě se vůbec nemusí s tímto chováním identifikovat. Naopak. Může si do života vzít příklad toho, jak to opravdu nechce.
Jestli děti něco opravdu potřebují pro to, aby vyrostly a byly zdravé, je to výživa láskou bez podmínek, nastavení hranic a dovolit jim i sobě, aby mohly růst a prožívat různé zkušenosti, i ty nepříjemné...
Nejvíce děti učíme svým vlastním příkladem, postojem ke všemu, co děláme a s kým a s čím přicházíme do kontaktu. Je to nejúčinnější způsob výchovy. Děti nás dokonale kopírují, vše odkoukávají, napodobují a opisují.
Můžeme dětem donekonečna vyprávět, jak je důležité být laskaví a odvážní a nejíst tolik cukru, když sami to neděláme a plaveme v tom.
Děti touží být milovány a přijímány od svých rodičů. Je to jedna z nejpřirozenějších potřeb dětí.
Dokonce si myslím, že v určité podobě potřebujeme své rodiče stále – i v dospělém věku. Dokud máme své pozemské rodiče, jsme stále těmi dětmi, které si mohou „pozlobit”.
Spojení mezi dětmi a rodiči
Rodiče jsou s dětmi na úrovni srdcí spojené. Lze si to představit jako neviditelné zlaté vlákno, skrze které proudí láska, ideálně bezpodmínečná, a toto vlákno je mezi nimi napořád. Toto vlákno nemůže přetrhnout nikdo jiný než ti, mezi nimiž vlákno je.
Někdy nastane situace, kdy se rodiče rozejdou – z různých důvodů. Také proto, že jejich hodnotové systémy se už vůbec neslučují.
Jeden nebo druhý rodič se najednou začne bát, že dítě v přítomnosti druhého rodiče bude dostávat špatný návod na život.
Ale co je to dobrý nebo špatný návod na život?
Nezapomínejme, že vše se děje na základě dohod na úrovni duší. Duše věděly, že se toto v jejich pozemských životech bude dít. Nejde o nic jiného než o učební lekce.
Z pohledu konkrétního prožívání je to věc důvěry v sebe sama jako rodiče. Že já jako matka jsem odvedla v prvních sedmi letech dobrou práci a že dítě dostalo dobrou výbavu do života, že je v něm dostatek lásky a respektu sama k sobě.
A pokud pochybuji, že nedostalo dost, nikdy není nic ztraceno. Právě teď, v tento okamžik, pouhým uvědoměním, pouhou myšlenkou a následně konkrétními činy, začnu v sobě pěstovat a pak posilovat sebelásku.
Děti jsou moudré. Doučí se, opíší to dodatečně. Vždyť jsme ve škole :-).
Není potřeba podceňovat děti. Jsou to bytosti s duší stejně jako my dospělí. Cítí a prožívají stejně jako my dospělí.
Jediný rozdíl mezi dospělými a dětmi je ten, že jsou vzrůstem menší a nemají životní zkušenosti jako dospělí.
Jako MÁMA dvou dcer...
Jsem mámou...
- Jako máma dvou dcer žiji v přesvědčení, že si mě dcery vybraly.Že jsme již dopředu věděly, že se opět sejdeme a že se nevidíme poprvé. Že na úrovni duše je vše tak, jak má být.
- Věřím v to, že to nejdůležitější, co mohu svým dcerám zde na Zemi dát, je láska.Milovat je bez podmínek a bez jakéhokoli očekávání, aby tady na Zemi mohly zapustit své kořeny a cítily se tu vítané. Milovat je, aby jim mohla narůst křídla a ony mohly svobodně letět za svými sny.
- Pochopila jsem, že s láskou začínám u sebe.Věřím, že výživou pro lásku k mým dcerám je pěstování bezpodmínečné sebelásky především sama k sobě.
- Dovoluji si postavit sama sebe na první místo bez pocitu viny a nepatřičnosti.Dovoluji si být zamilovaná každý den – do života a do sebe. Dovoluji se radovat, smát se a milovat.
- Jako matka cítím vděčnost za to, že si mě dcery pro tento život vybraly.Že chtěly jít právě ke mně. Čím více rozumím tomu proč, tím vědoměji a s větší lehkostí naplňuji a rozvíjím své mateřství a užívám si života v těle ženy.
Žiji s vědomím, že se život skládá z jednotlivých učebních lekcí.
Každý máme ten svůj batůžek a v něm materiál, co se tady na Zemi v lidském těle budeme učit. Je dobré se podívat na svůj život z roviny nadhledu a zahlédnout život jako báječnou hru s mnoha rolemi a herci.
Představuji si život jako pódium, kde všichni hrajeme své role, ve kterých se učíme a rosteme. Někdy zažíváme pěkné chvíle, radujeme se, ale taky pláčeme a jsme smutní, také se vztekáme a rádi dáváme životu nálepku „NESPRAVEDLIVÝ”.
Učíme se, snažíme se, někdy i chápeme a umíme odevzdávat a vše neřídit, zkoušíme milovat a odpouštět a někdy máme i odvahu jít hlouběji a uvidět konečně SEBE.
A hned vedle pódia je maskérna. Tam se na role líčíme a také odličujeme a sundáváme své kabáty a pláště. A když se odlíčíme, zůstane jen láska. Tam se smějeme, povídáme si dokonce, jak nám jednotlivé role šly, kde jsme se přeřekli a kdy a kde jsme nestihli být v pravý čas. V šatně je bezčasí a také moře lásky – stejně jako v Nebi, v Domově duší, odkud všichni sem na Zem přicházíme.
Žiji s tím, že nic není náhoda. Stejně ani to, koho v životě potkáme a potkáváme. Vidím požehnání v každém setkání.

Mám moc ráda knížku od Neala Donalda Walsche „Slunce a malá duše”. Na konci příběhu autor píše:
„… až vám bude smutno, vzpomeňte, že jsem vám poslal do života jen samé anděly”.
Nezapomínejme na to. Jen samé anděly 🙂
Až se bude dít v našich životech cokoli, ať potkáme kohokoli a bude se nám to zdát nespravedlivé a smutné, vzpomeňme, že se JEN zde na Zemi UČÍME, že jsme v pozemské škole, skládáme zkoušky a sem tam jsme u tabule a sem tam dostaneme i pětku… a že dělat chyby nevadí 🙂
Jsme všichni na jedné společné lodi.
Užívejme si tuto báječnou hru, které říkáme ŽIVOT.
S láskou
Andrea Viola